Сипко Л.М.
Тернопільський фаховий коледж Університету «Україна»
Оцінювання усних відповідей студентів у системі Moodle: можливості і проблеми
Усі викладачі ЗВО, котрі не перший рік користуються системою управляння навчанням Moodle, вже засвоїли основний функціонал цієї платформи щодо оцінювання письмових робіт студентів. Водночас у навчальному процесі існує й така форма практичних занять, де передбачено лише усні відповіді на сформульовані пункти плану. Саме тут виникає закономірне запитання: як поставити студентові оцінку за роботу, якщо немає її «матеріального підтвердження»?
Одразу зауважимо, що така можливість є.
Найпростішим (але затратним за часом шляхом) є записування студентами своїх усних відповідей на диктофон, а потім прикріплювання їх до Moodle у вигляді аудіофайлів. Але цей спосіб є найбільш примітивним.
Ми ж хочемо віднайти ті можливості, які закладені власне у функціонал платформи Moodle, адже він вирізняється гнучкістю і досить широкими можливостями налаштувань. Щоправда, цей процес вимагає професійних вмінь і докладання певних зусиль для його технічної організації. А тому, щоб скористатися на практиці додатковими функціями Moodle, необхідно спочатку врахувати всі її «слабкі місця».
Перш за все, відзначимо, що частина користувачів Moodle (а надто – користувачі-початківці) скаржаться, що меню та структура ролей у цій платформі надто громіздкі, а навігація заплутана, що ускладнює швидке освоєння системи. Також Moodle потребує значних серверних ресурсів для стабільної роботи, особливо при великій кількості користувачів або складних курсах. Звідси – проблеми з продуктивністю (повільна робота, збої) через недостатні ресурси.
При необхідності розширити можливості Moodle часто виникає потреба в додаткових плагінах або інших зовнішніх інструментах, без яких користувачі стають обмеженими стандартним функціоналом програми. Крім того, до Moodle не можна прикріпити файл обсягом понад 10 Мб, що ускладнює роботу з мультимедіа (аудіо- та відеофайлами). Є також певні проблеми при користуванні мобільним додатком Moodle, бо він має обмежені властивості порівняно з десктопною версією, а адаптація платформи для різних пристроїв (напр., смартфонів чи планшетів) не завжди є оптимальною.
Спробуємо на фоні описаних недоліків платформи Moodle все-таки змоделювати можливі способи оцінювання усних відповідей студентів, які могли б бути використаними у навчальному процесі без надмірних зусиль.
ІТ-спеціалісти, які займаються налаштуванням та підтримкою платформи Moodle, стверджують, що функціонал для оцінювання усних відповідей студентів на практичних заняттях залежить від налаштувань, інструментів і плагінів, які використовуються в конкретній інстанції Moodle, тобто від того, як організовано процес оцінювання та які інструменти застосовуються.
Оскільки усні відповіді зазвичай не фіксуються у вигляді файлів (на відміну від письмових робіт), система Moodle пропонує кілька способів для оцінювання таких активностей:
1. Модуль «Завдання» (Assignment):
Викладач може створити завдання, яке не вимагає завантаження файлу, а передбачає оцінку за усну відповідь. У налаштуваннях завдання можна вказати, що студент не подає роботу у вигляді прикріпленого файлу. Наприклад, викладач проводить практичне заняття (офлайн або онлайн), слухає усну відповідь студента і потім виставляє оцінку в Moodle, додавши коментар у полі зворотного зв’язку про те, що оцінено усну відповідь.
2. Модуль «Оцінка вручну» (Manual Grading):
Викладач може використовувати журнал оцінок (Gradebook) для прямого введення балів за усні відповіді без прив’язки до конкретного завдання. Для цього створюється окрема категорія оцінок (колонка в журналі) з назвою «Оцінки за усні відповіді на практичних заняттях».
3. Модуль «Семінар» (Workshop):
Цей модуль дозволяє оцінювати діяльність студентів (у тому числі усні виступи) за заданими критеріями. Для цього у рубриці «Оцінювання» налаштовують вимоги до якості усної відповіді (наприклад: чіткість, змістовність, аргументація, глибина думки тощо) і за потреби виставляють кількість відсотків, які можна отримати за кожну з цих вимог.
4. Модуль «Форум»:
Якщо практичне заняття передбачає усні відповіді у форматі онлайн-дискусії (наприклад, через Zoom із записом), викладач може оцінювати участь студентів у форумі, де вони коментують чи відповідають на запитання. Це частково замінює усне оцінювання.
Іншим варіантом виставляння оцінок за усні відповіді є інтеграція Moodle (через плагіни) з платформами для відеоконференцій (наприклад, Zoom). Так, при проведенні практичного заняття онлайн викладач може робити його запис, на основі якого оцінювати усні відповіді студентів, а потім вносити оцінки вручну в журнал на Moodle. Для підтвердження об’єктивності оцінок відеозапис заняття має зберігатися (зазвичай на Google Диску) для можливості перегляду чи апеляцій.
Існують спеціалізовані плагіни, які розширюють можливості Moodle для оцінювання усних відповідей. Наприклад, плагін «Voice Recording» дозволяє студентам записувати аудіо- чи відеовідповіді, які викладач оцінює через платформу. Встановлення плагіну «Oral Assessment» спрощує оцінювання усних виступів за заданими критеріями.
Як бачимо, Moodle пропонує різні способи оцінювання усних відповідей студентів на практичних заняттях і дозволяє їх комбінувати.
Водночас варто сказати і про певні проблеми оцінювання усних відповідей у Moodle. Хоча ця система і підтримує таку функцію, але є певні обмеження, які можуть ускладнити даний процес.
По-перше, це відсутність вбудованого інструменту для запису: Стандартна версія Moodle не має функції прямої фіксації усних відповідей (аудіо чи відео). Потрібні плагіни (наприклад, PoodLL) або зовнішні інструменти (Zoom, Google Drive).
По-друге, це не завжди бездоганне технічне забезпечення: для запису та оцінки аудіо/відео потрібен стабільний інтернет і відповідне обладнання, що може бути проблемою для деяких користувачів.
По-третє, це зайві часові витрати: внесення оцінок вручну за усні відповіді вимагає додаткового часу, а надто – для великих груп.
Отже, підведемо підсумок.
Система Moodle дозволяє виставляти оцінки за усні відповіді на практичних заняттях. Але для їх ефективного оцінювання важливо заздалегідь продумати критерії та забезпечити прозорість процесу. Щоб налаштувати функцію оцінювання усних відповідей, слід використати можливості модулів «Завдання», «Семінар», журнал оцінок, а також спеціалізовані плагіни або інтеграцію із зовнішніми платформами.
Список використаних джерел
1. Деякі питання організації дистанційного навчання: Наказ Міністерства освіти і науки України від 08.09.2020 р. № 1115. URL: https://zakon.rada.gov.Ua/laws/show/z0941-20#Text
2. Лист МОН від 14.05.2020 №1/9-249 "Щодо організації поточного, семестрового контролю та атестації здобувачів фахової передвищої та вищої освіти із застосуванням дистанційних технологій навчання". URL: https://mon.gov.ua/npa/shodo-organizaciyi-potochnogo-semestrovogo-kontrolyu-ta-atestaciyi-zdobuvachiv-osviti-iz-zastosuvannyam-distancijnih-tehnologij
3. Лист МОН від 24.06.2020 №1/9-344 "Рекомендації щодо впровадження змішаного навчання у закладах фахової передвищої та вищої освіти" рекомендує використання платформ для дистанційного та змішаного навчання. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/2020/zmyshene%20navchanny/zmishanenavchannia-bookletspreads-2.pdf
4. Лист Міністерства освіти і науки України від 06.03.2022 №1/3371-22 «Про організацію освітнього процесу». URL:
https://uon.cg.gov.ua/web_docs/2143/2022/04/docs/1_3371-22.pdf